Stichting Samenzijn tegen vereenzaming

Stichting Samenzijn is een organisatie die zich inzet voor eenzame ouderen in de gemeente Wierden. Inmiddels bezoeken wij met onze 29 vrijwilligers al ruim 35 ouderen. Doelstelling van de stichting is om de eenzame ouderen samen met de enthousiaste vrijwilligers weer sociaal te activeren. Hierbij valt te denken aan dat er eens per week of 2 weken, een dagdeel met de oudere wordt opgetrokken, zoals een bezoekje aan de markt, een uitstapje of boodschappen doen, maar ook gewoon thuis aanwezig zijn en bijvoorbeeld een spelletje spelen.

Daarnaast worden er regelmatig gezamenlijke koffie- ochtenden georganiseerd en zullen diverse activiteiten op touw worden gezet, zodat de ouderen elkaar ook kunnen ontmoeten. Een van de enthousiaste vrijwilligers van de stichting die ook betrokken is geweest bij het opzetten van deze stichting is Gery Holterman. Naast dat zij een groep ouderen heeft die zij regelmatig bezoekt, houdt zij zich tevens bezig met het werven van de vrijwilligers. Ook zij geeft aan dat het sociale aspect in de huidige ouderenzorgen op een laag pitje staat. Met de Stichting Samenzijn wil zij dat juist meer oppakken, zonder dat hier kosten aan verbonden zijn voor de ouderen. “Het geeft zoveel voldoening als ik zie dat ouderen opleven en weer deel gaan uitmaken van de maatschappij. In verzorgingshuizen heb je genoeg vrijwilligers, maar ouderen die op zichzelf wonen kunnen vereenzamen. Dat wil ik, samen met enthousiaste vrijwilligers voorkomen.”

Vrijwilligers gezocht!

Stichting Samenzijn is per direct op zoek naar betrokken vrijwilligers om ondersteuning te bieden aan senioren. Doet u mee? Als vrijwilliger maakt u het verschil voor ouderen! We zoeken betrokken, enthousiaste vrijwilligers die makkelijk contact leggen, behulpzaam en alert zijn. De stichting werkt met vrijwilligers die geen beloning ontvangen voor hun werkzaamheden. Zij ontvangen een onkostenvergoeding volgens de daarvoor geldende regels.

Waarom?

Als vrijwilliger zet jij je in voor eenzame en kwetsbare ouderen. Jij kunt weer een glimlach op het gezicht van deze ouderen toveren. Met iets kleins kan je al veel voor hen betekenen.

Wat wordt er van je verwacht?

Dat houdt concreet in dat eens per week of veertien dagen een middag met de betrokkene wordt opgetrokken. “Denk bijvoorbeeld aan een bezoekje aan de markt of het kerkhof, een uitstapje of boodschappen doen, maar ook gewoon thuis aanwezig zijn en bijvoorbeeld een spelletje spelen”.

Senioren gezocht

Bent u eenzaam? Of kent u iemand die wel eens wat vaker bezocht mag worden? Inmiddels hebben wij een fijn bestand met vrijwilligers; vandaar dat wij weer tijd hebben voor ouderen die het leuk vinden om eens per week bezocht te worden door een van onze vrijwilligers. Onze vrijwilligers zetten zich in voor eenzame ouderen in Wierden; een kopje koffie, een eindje wandelen, een bezoekje aan de winkel, een luisterend oor.

Kent u iemand die het ontzettend kan waarderen als wij hem / haar een bezoekje brengen? Of wilt u zichzelf opgeven als vrijwilliger?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gery Holterman: 06- 83 13 96 51

Aanmelden

De stichting heeft de afgelopen tijd diverse enthousiaste en bekwame vrijwilligers aangetrokken, en heeft op dit moment plek voor nog een groot aantal ouderen uit de gemeente Wierden die zich aan willen melden. Nogmaals, hier zijn voor de deelnemende ouderen geen kosten aan verbonden! Voor meer informatie of aanmelding, neem dan gerust contact op met Gery Holterman via 06-83139651 of per mail via info@stichtingsamenzijn.nl. Ook geïnteresseerden die zich als vrijwilliger willen melden kunnen op bovenstaande adressen terecht.

Voorzitter:
dhr. H.B.G. Bonvanie